الفصل العاشر
الجزء الاول
دخول الممرضة للاوضة شد انتباها اكتر .. لفت لباب ولقيتها بتقرب منها .. ابتسمت ليها عشان تعملها فحص . في الاول قاست نبضها وبعدين قاست حراراتها ..
الممرضه وهي ماسكه النوت في ايدها: في وجع دلوقتي
سارا بصوت كله تعب: شوية هنا
وشاورت على بطنها ..
سارا: وظهري كمان ..
الممرضه : معلش دى لازم تحسي بيه شوية وبعدين مع الوقت حيخف انشاء الله
والممرضة شاورت براسها على عبد العزيز : يعني عليه من انبارح بليل وهو قاعد كدة ما روحش خالص ..
سارة بصت لعبد العزيز ورجعت تبص للمرضة تاني: الساعة كام دلوقتي ؟
الممرضه : الساعة 10
سارة ولسة اثار التعب واضحة على وشها : انا فيا ايه ؟
الممرضة : انتي سقطي ..
الصدمه عقدت لسان سارا ... حست بالم فظيع وكان خنجر طعن قلبها ... تغيرت تعابير وشهها لفت نظر الممرضه ..
الممرضه: اوعي تزعلي عشان الوجع ما يزدش عليكي ..
وهي بتتكلم في سرها ... ايوة في الم بس مش الالم اللي بتتكلمي عنه ... الالم اللي بحس فيه من نوع تاني ...مالهوش دوا .. هوت راسها للممرضة عايزاه تمشي وتسيبها في حالها .. وتسيبها في اللي هي فيه .. يعني ليه .. ليه انا ..
الممرضة : انتي لازم ترتاحي ... نامي شوية ..
واخيرة خرجت الممرضة .. حاولت تتمالك نفسها .. قفلت عنيها جامد .. نزلت دمعة من عنيها ...
رقبته كانت متصلبة ومش قادر يحركها ... وحط اديه عليها بشويس .. وبسبب نومته الغلط والكرسي الصغير .. صحي وفاق واستوعب هو فين .. ووقف على طول ووقفت عنيه على سارة كانت نايمة على جمب وظهرها ليه .. وباصة ناحية الشباك .. ومش عارفة هي صاحية ولا نايمة .. مسح اديه على وشه .. وشاف الساعة كانت حوالي 11 وربع .. نام حوالي ساعتين وربع ..اكيد سارة نايمة .... لو كانت صاحية كانت حاست بحركته ولفت عليها .. راح للجهة اللي سارة لفاة عليها ..
لسة نايمة .. بس المرة دي وشها فيه حاجة .. قرب منها لاحظ اثار دموع عليه .. غير السواد اللي تحت عنيها .. كان لونها شاحب . قعد على طرف السرير .. مر اديه على وشها .. وبطريقة شال الخصل اللي طالعة منها وداخلها جوة الحجاب .. وهو قاعد الباب خبط ..واتفتح .. دخلت ام محمد .. اول ما شافها عبد العزيز .. قام من مكانه وراح لعندها ..
كريمة وهي داخلة : ازيك يا عبد العزيز عامل ايه هي دلوقتي ..
عبد العزيز وهو بيسلم عليها : الحمد لله يا طنط هي احسن دلوقتي ..
راحت لطيفه لعند بنتها ..
كريمة : من امتى وانتوا هنا ؟
عبد العزيز : من قبل الفجر بشوية ...
كريمة وهي معقدة حواجبها لما شافت المحاليل في ايد سارة : وليه ده كله ..
عبد العزيز : بيقولوا ان دمها ضعيف ولازم يعوضلها الدم اللي راح منها .. ما تقلقيش يا طنط
كريمة قعدت جمب بنتها وحطت اديهاعليها : يا حياتي يا سارة ... حتى الحمل ما فرحتيش بيه ..
كان عبد العزيز لسة واقف .. وما نطقش بكلمةواحدة .. مش بس سارة اللي ما فرحتش .. ما كانش متوقع انه يكونله اطفال الا لما سمع بتسقيط سارة .. يارتى ازاي حتقابلني لما تصحى ..
عبدالعزيز: جيتي ازاي يا طنط
كريمة لفت عليه : عمك شوقي ..
وجاوبت على السؤال اللي شافته في عين عبد العزيز قبل ما يسالها : هو دلوقتي عند الدكتور .. او ما اتصلت على امك وقالتي جينا على طول ..
عبد العزيز: هما اهلي عرفوا ..
دخل شوقي عليهم قبل ماترد كريمة ..
شوقي : السلام عليكم ..
عبد العزيز : ازيك يا عمي
كريمة : ها يا ابو محمد ايه الاخبار الدكتور قالك ايه ؟
شوقي : بيقول انها ماكانتش مهتمية بنفسها .. وكانت بتجهد نفسها قوووي وسوء تغذية ودى كله خلى الهموجلبين ينزل عندها لغاية 8 بالشكل دى
كريمة :وايه يعني 8 ؟
شوقي : يعني واطي عن الطبيعي .... الطبيعي من 11-13
وبص شوقي لعبد العزيز وبنظرة تأنيب : وانت ليه مش مهتم بيها ...
ماعرفش يرد عبد العزيز خصوصا انه كان طول كان بيتفرج على اللي بيحصل حواليه من غير كلام
كريمة : انت بتقول ايه يا شوقي .. انت مش شايف الراجل هلكان معاها ازاي ... بقولك ايه يا بني ليه ما تروحش البيت تستريح ..
عبد العزيز: اعترف اني فعلا كنت مقصر يا عمي .. بس ما خطرش ببالي اراقب اكلها .. لا يا طنط انا مش عايز امش انا حستنى سارة لم تفوق واطمن عليها
شوقي : عمتك عندها حق .... شوف نفسك انت هلكان على الاخر ..
عبد العزيز : صدقني يا عمي انا مش تعبان ...
الاصوات الي كانت تدور حول سارة وصحيتها من النوم ...فضلت مغمضة عنيها وتسمع اللي بيدور حوالهيا .. ماكانتش عايزة تفتح عنيها وتشوف عبد العزيز .. لانها مش مستعدة دلوقتي انها تقابله او تشوفه .. كفاية الصدمة اللي لسة عرفاها .. هدات الاصوات حواليها .. وماعرفتش ان الكل فضل ساكت .. واللي مضايقها ان عبد العزيز مش عايز يمشي .. عاسزة تتكلم مع امها مش قدام عبد العزيز ..عايزة حد يواسيها ويهون عليها بس ما يكنش عبد العزيز ولا حتى يكون قدامه ..
اتقلبت على السرير والنوم مش عايز يجلها . لوما شافت ال وضع كدة قامت واتصلت على عمر عشان ياخدها ويوديها المستشفى زي ما وعدها .. وهي نازلة شافت امها ..
فوزية : على فين يا ميرنا ..
ميرنا : حروح لسارة ..
اول ما جات ميرنا من المستشفى ما عرفتش تنام قعدت مع امها وقالت لها كل حاجة كانت مضايقاها ... ولما طلعت اوضتها عشان ترتاح ماعرفتش تنام واهي نزلت تاني ..
فوزية : ما ارتحتيش ليه روح ليها العصر ...
ميرنا : لا يا ماما انا عايزة اشوفها .. لازم اكون جمبها ..
فوزية : كلنا عايزين نشوفها .. وعلى فكرة هي حتروح الليلة مش حطول في المستشفى
ميرنا: خلاص عمر جاي في الطريق
فوزية : خلي بالك من نفسك وما تطوليش انتي تعبانة كمان
ميرنا : انشاء الله يا ماما
فوزية : وسلمي عليها .. وكان نفسي ازورها .. انتي عارفة نورة اختك وعيالها ....
ميرنا : سارة عارفة الظروف وبتقدر
فوزية : ربنا يخليها ويحفظها
بعد ما طلهت ميرنا لعند عمر في السيارة وصلها للمستشفى
كريمة : انا مش مرتاحة .. ليه ما صحيتش لغاية دلوقتي ..
شوقي: تعبانة يا ستي
كريمة : عبد العزيز هي ما صحيتش خالص ..
عبد العزيز : ماعرفش يا عمتي .. انا نمت ساعتين .. بس ما شوفتهاش صحيت ..
كريمة : نادوا للدكتور ..
وقامت تهز في سارة : سارة يا بنتي .. ردي عليا ..
اتحركت عين سارة وكأنها استجابت لنداء امها ...
كريمة : صحيت ..
شوقي : ما تزعجهاش وخليها ترتاح
كريمة اول ما شافت سارة ترجع وتقفل عنيها قالت بصوت يقطع القلب . لا ياسارة .. كلميني طمني قلب امك عليكي ..
مسكت سارةايد امها وضغطتها جامد .. ومررت لسانها على شفايفها الجافة ..
وبهمسة وهي لسة مغمضة عنيها : انا بخير يا ماما
قرب عبد العزيز من السرير لما سمع صوت سارة ..
كريمة : حمدالله على السلامة ..
فتحت عنيها بشويش .. ووقعت عنيها على الراجل اللي واقف ورا امها شعرة مش متسرح .. ودقنه عايز يتحلق .. شكله كأنه كبر 10 سنين .. على طول حولت عنيها وابتسمت ابتسامة مرتجفة لامها ..
موقف صعب .. ما ينفعش يفضل ساكت .. طيب يقول ايه .. لو كان لوحده كان احسن بس ام محمد ما سابتش ليه مجال ..
كريمة : اخبارك ايه .. حاسة بايه دلوقتي .. عايزة حاجة معينة ... مش جعانة ؟
شوقي: شوية شوية على البنت .. خليها ترتاح وما تزعجهاش ..
كريمة : عايزة اعرف هي عايزة ايه
خد كباية ماية وراح لسارة ... قرب من بقها الكوباية ..
عبد العزيز: اشربي شوية ماية حتحسي انك احسن ..
رفعت سارة نظرها ليه .. ولسة قافلة بقها .. حط طرف الكوباية على شفايفها وهو بيبصلها بنظرات ماعرفتش تفسرها ..
كريمة : اشربي يا بنتي ..
فتحت بقها وشربت الماية .. حست ببرودة تمر جوة جسمها .. وعشان هي كانت نايمة فالماية وقعت على المخدة ... وخد عبد العزيز المنديل ومسح الماية اللي وقعت منها .. طول الوقت كانت عين سارة معلقة بعين عبد العزيز وكأن في سحر او حاجة بتشدهم ببعض .. في حاجة خلتهم ما يبعدوش عنيهم عن بعض .. وفجأت بعدت عنيها عنه ولفت الجهة التانية .. وكأنها افتكرت هي ليه هنا .. حركتها كانها ضربته بالالم في وش عبد العزيز ... كانت كريمة وشوقي لاهين وما لحظوش التوتر اللي بين سارة وعبد العزيز ... دق الباب واتفتح .. دخلت ميرنا .. سلمت على كل اللي موجودين ..وراحت لسارة
ميرنا : حمدالله على السلامة .. ازيك يا طنط كريمة
كريمة : الحمد لله يا بنتي
ميرنا : عبد العزيز عمر برة عايزك
شوقي : ها يا سارة يا بنتي عايزة حاجة ؟
هزت سارة راسها بعني لا
شوقي : طيب امش انا بقى .. وانتي يا كرمية حتقعدي لامتى ..
كريمة : تامر حيرجعني . هو قالي انه حيمر عليا ...
عبد العزيز : حطلع معاك يا عمي
وخرج عبد العزيز مع عمه شوقي .. راحوات لعمر بعد ما سلم عليه شوقي . استأذن ورجع للشركة ..
سارة : هو تامر جي
كريمة : اول ما يخلص محاضراته حيجي ..
ميرنا : سارة ماما بتعتذرلك عشان ما قدرتش تيجي عشان نورة ..
سارة بصوت تعبانة وواضح عليها بش مش قووي لانها تحسن انها احسن دلوقتي بكتير : لا عادي يا ميرنا .. ما اعتقدش اني حطول هنا ..
عبد العزيز دخل على سارة : عمر جاي عشان يسلم عليكي
عمر : حمدالله على السلامة ياسارة
سارة : الله يسلمك يا عمر
عمر : ربنا يعوضك انشاء الله
سارة : شكرا يا ابو مي
عمر : ماشي يا ميرنا انا ماشي .. حتيجي معايا ..
ميرنا : لا انا حقعد هنا ..
عمر : وانت يا عبد العزيز .. روح ارتاح شوية وارجع ...
عبد العزيز : حوصلك للسيارة ..
وخرج عبد العزيز مع عمر من غير ما تعرف سارة اذا مان حيرجع ولا لاء ..
عمر : بجد روح غير هدومك على الاقل وارجع تاني ..
عبد العزيز : لازم اكلم سارة ..
عمر : وانت تقدر تكلمها وكل الناس حواليها ..
عبد العزيز: حمر على الدكتور حشوف حتطلع امتى وبعدين اقرر ..
عمر : اوكي وانا جي معاك
وهما رايحين للدكتور رن موبيل عمر وكان فيه رقم غريب بيتصل بيه ..
عمر : ادخل انت .. وانا حرد على التليفون ..
المتصل : الوووو
كان اللي بيتصل بعمر صوت انوثي ناعم قووووي
عمر : السلام عليكم
المتصلة : وعليكم السلام .. الاخ عمر
عمر وهو مستغرب مين الست اللي حتتصل بيه : ايون انا
المتصلة : انا اسفة على الازعاج .. معاك مدرسة بنتك مي
نزل عيه اسم بنته زي الصاعقة ... بص للساعة لقاها
2.30 موعد خروج الطالبات الساعة 2 الاربع .. ازاي نسيت بنتي .. اور مرة يحصل الحكاية دي ...
عمر : انا اسف انا جي حالا
المتصلة : واحنا في انتظارك ..
وقبل ما يرد عمر قفلت الخط في وشه .... واضح ان المدرسة دي محترمة ... بس صوتها ناعم قووى وفيه لمسة خجل نارد تسمعها بصوت اي وحدة ست الايام دي .. انا بفكر في ايه خليني الحق البنت احسن ...
طلع عبدالعزيز في نفس الوقت اللي كان عمر ماشي فيه ..
عبد العزيز : على فين يا عمر ؟
عمر : نسيت مي في المدرسة .... حروح اجيبها ..
عبدالعزيز: اوكي يالا روح مش حعطلك ..
عمر حسن انه كان قليل الذوق مع اخوه .. على الاقل المفروض كان يساله الدكتور قاله ايه ..مي مش حطير .رجع لاخوه تاني وساله ..
عمر : الدكتور قالك ايه ..
عبد العزيز: يقول حيمر ويشفوها دلوقتي بعيدن يقرر
عمر : الحمد لله طيب ليه ما تروح ترتاح وبعدين ترجع
عبدالعزيز :حشوف .. انت روح الحق بنتك الاول وبعدين نتفاهم
عمر : خلي بالك من مراتك مع السلامة
وخرج عمر .. اما عبدالعزيز رجع لاوضة تاني بس ما دخلش سمع سارة وميرنا وامها بيتكلموا فعرف انها بقت احسن من الاول . ... وبعدين دخل خبط الباب ودخل ..
عبد العزيز : الدكتور جي دلوقتي .
كريمة : وقالك ايه .. حتطلع النهاردة ..
عبد العزيز : حيشوفها الاول وبعدين يقرر
سارا كانت بتتجنب انها تشوف عبدالعزيز طول الوقت .. وميرنا لاحظة الحكاية دي من اول ما جت وهي مش عجبها تصرف سارة ..ز بعد فترة دخل الدكتور عشان يشوف سارة ..
الدكتور : لا الحمد لله انت ياحسن بكتير .. حنشيل المغذي من عليكي ونجبلك الغدا وعايزينك تكليه كله ..
عبد العزيز : لا خلاص يا دكتور حنخلي بالنا بعد كدة على الاكل مش زي الاول
الدكتور : ايوة لازم ... المرة دي فقدت الجنين بس .. المرة الجاية يمكن يكون اقوى من المرة دي .. لازم تخلي بالك من نفسك ..
سارا: انشالله يا دكتور.. اقدر اخرج النهاردة
الدكتور : اذا كلتي الاكل كله
سارا: انشالله
الدكتور وقرب لعبد العزيز : ممكن تيجي معايا شوية لو سمحت
وخرج عبدالعزيز مع الدكتور
الدكتور : انت عارف لو دمها قل شوية كمان كان اضظرينا لنقل دم .. خصوصا انا فقدت جزء كبير من الدم وهي بتسقط
عبدالعزيز: خلاص يادكتور حراقب اكلها بعد كدة واخلي بالي منها
الدكتور : مش بس الاكل .. مراتك تعبانة نفسيا .. والحالة ا لنفسية ليها دور كبير فيالتغذية لو عايز يكون ليك زوجة جسمها كويس وتقدر تجيبلك عيال لازم تهتم فيها اكتر من كدة ..وتخلي نفسيتهاكويسة..
عبد العزيز: مش حيحصل اللي حصل دى تاني يا دكتور انشاء الله
الحمد لله ان الجو ابتدى يتعدل .. دي زمان مي كانت ماتت من الحر ...دلوقتي حتشوفني وتعيط عشان اتأخرت عليها .. انا ايه اللي حصلي النهاردة .. ازاي انسى بنتي .. وبقالي اكتر من شهرين عمر يما نسيتها دقيقه ... قربت سيارة عمر من عند مدرسة ينته وكانت شبه فاضية .. شاف الحارس واقف على الباب برة وفي الجهة التانية كانت في ست طويلة ومحجبة وجمبها بنت صغيرة .. عرف انها بنته .... وقف السيراة ونزل لغاية عندهم ....واول ما شافته مي جريت واترمت في حضنه .. وطبطب عليها وحضنها جامد .. ما شافش وشها احمر ولا عنيها مليانة بالدموع ولا حاجة .. الابتسامة هي اللي كانت محتلة وشهها ..
عمر وهو شايل بنته : اتأخرت عليكي قووي يا حبتبتي معيش ..
لفت دراع مي الصغير حوالين رقبة عمر : ايوة قوووي يا بابا ...
عمر: اسف يا حبيبتى ...
شاف من ورا مي الست اللي كانت واقفة تبتسم ليهم .. وقعت عنيها بعين عمر .. اول ما شافته احمر وشها ولفت عنيها . كلمت الحارس وبعدين ركبت سيارتها الدايو ...مرت بسيارتها ناحية ما كان عمر واقف هو وبنته .. وشاورت مي عليها وتسلم عليها ..
عمر بعد مانزل مي ومسك ايدها : ليه واقفين برة كدة
مي خلاص المدرسة قفل تمن جوة ومش فاضل الا انا والابلة بس ..
عمر : هي دي ابلة سهى
مي بفرحة : ايوة .. قعدت تستنى معايا .. ولما ا تأخرت قوووي وانا كمنت بعيط عشان عايزاك .. اديتها رقم موبيلك واتصلت بيك ....
كانوا في السيارةوهما بيتكلموا
عمر : يعني استنيت معاكي
مي تهز راسها بقوه تاكد كلام ابوها: قال عمو محمود قالها سبيها عندي لغاية لما ابوها يجي ... هي ما رضيتش وفضلت معايا
ابلة سهى .. على طول الشهرين اللي فاتوا ما يعديش يوم الا لازم مي تتكلم عليها كل يوم ...ابلة سهى قالت .. ابلة سهى سوت .. ابلة سهى كانت .....الخ .. ابلة سهى دي سحرت بنتي وبقت قدوتها في كل حاجة .. يعني هي اللي كلمتني .. في الاول من كلام عن مدرستها افتكرتهاا واحدة تخينة وقصيرة .. يعني زي ابلة عطيات .. بس لما شوفتها النهاردة كانت عكس ما توقعته .. طويلة وجمسها حلو ومتناسق .. ومتحجبة ولبسها محتشم .. ومع انها لابسة نظارة شميسة بس انا قدرت اوصل لجمال عنيها لان النظارة ما كانتش غامقة قووووي ..
مي:بابا مالك .
لف عمر لبنته : هاه ولا حاجة يا قمر
مي : انا بكلمك من زمان .. شوف
وطلعت ورقه كانت ماسكتها
مي: النهاردة علقوا رسمتي على السبورة عشان البنات يرسموا زي ..
شاف عمر رسمه بنته ...الي كانت عباره عن بنت صغيره في حديقه
عمر: انتى اللي رسميتها
مي بفخر: ايوه .. عايزة ابقى رسامة زي عمتي ميرنا ..
مدت مي اديها وفيها الورقة : خدها يا بابا هدية مني ليك
خدها عمر وهو يبتسم لبنته : احلى هدية ...
الجزء الاول
دخول الممرضة للاوضة شد انتباها اكتر .. لفت لباب ولقيتها بتقرب منها .. ابتسمت ليها عشان تعملها فحص . في الاول قاست نبضها وبعدين قاست حراراتها ..
الممرضه وهي ماسكه النوت في ايدها: في وجع دلوقتي
سارا بصوت كله تعب: شوية هنا
وشاورت على بطنها ..
سارا: وظهري كمان ..
الممرضه : معلش دى لازم تحسي بيه شوية وبعدين مع الوقت حيخف انشاء الله
والممرضة شاورت براسها على عبد العزيز : يعني عليه من انبارح بليل وهو قاعد كدة ما روحش خالص ..
سارة بصت لعبد العزيز ورجعت تبص للمرضة تاني: الساعة كام دلوقتي ؟
الممرضه : الساعة 10
سارة ولسة اثار التعب واضحة على وشها : انا فيا ايه ؟
الممرضة : انتي سقطي ..
الصدمه عقدت لسان سارا ... حست بالم فظيع وكان خنجر طعن قلبها ... تغيرت تعابير وشهها لفت نظر الممرضه ..
الممرضه: اوعي تزعلي عشان الوجع ما يزدش عليكي ..
وهي بتتكلم في سرها ... ايوة في الم بس مش الالم اللي بتتكلمي عنه ... الالم اللي بحس فيه من نوع تاني ...مالهوش دوا .. هوت راسها للممرضة عايزاه تمشي وتسيبها في حالها .. وتسيبها في اللي هي فيه .. يعني ليه .. ليه انا ..
الممرضة : انتي لازم ترتاحي ... نامي شوية ..
واخيرة خرجت الممرضة .. حاولت تتمالك نفسها .. قفلت عنيها جامد .. نزلت دمعة من عنيها ...
رقبته كانت متصلبة ومش قادر يحركها ... وحط اديه عليها بشويس .. وبسبب نومته الغلط والكرسي الصغير .. صحي وفاق واستوعب هو فين .. ووقف على طول ووقفت عنيه على سارة كانت نايمة على جمب وظهرها ليه .. وباصة ناحية الشباك .. ومش عارفة هي صاحية ولا نايمة .. مسح اديه على وشه .. وشاف الساعة كانت حوالي 11 وربع .. نام حوالي ساعتين وربع ..اكيد سارة نايمة .... لو كانت صاحية كانت حاست بحركته ولفت عليها .. راح للجهة اللي سارة لفاة عليها ..
لسة نايمة .. بس المرة دي وشها فيه حاجة .. قرب منها لاحظ اثار دموع عليه .. غير السواد اللي تحت عنيها .. كان لونها شاحب . قعد على طرف السرير .. مر اديه على وشها .. وبطريقة شال الخصل اللي طالعة منها وداخلها جوة الحجاب .. وهو قاعد الباب خبط ..واتفتح .. دخلت ام محمد .. اول ما شافها عبد العزيز .. قام من مكانه وراح لعندها ..
كريمة وهي داخلة : ازيك يا عبد العزيز عامل ايه هي دلوقتي ..
عبد العزيز وهو بيسلم عليها : الحمد لله يا طنط هي احسن دلوقتي ..
راحت لطيفه لعند بنتها ..
كريمة : من امتى وانتوا هنا ؟
عبد العزيز : من قبل الفجر بشوية ...
كريمة وهي معقدة حواجبها لما شافت المحاليل في ايد سارة : وليه ده كله ..
عبد العزيز : بيقولوا ان دمها ضعيف ولازم يعوضلها الدم اللي راح منها .. ما تقلقيش يا طنط
كريمة قعدت جمب بنتها وحطت اديهاعليها : يا حياتي يا سارة ... حتى الحمل ما فرحتيش بيه ..
كان عبد العزيز لسة واقف .. وما نطقش بكلمةواحدة .. مش بس سارة اللي ما فرحتش .. ما كانش متوقع انه يكونله اطفال الا لما سمع بتسقيط سارة .. يارتى ازاي حتقابلني لما تصحى ..
عبدالعزيز: جيتي ازاي يا طنط
كريمة لفت عليه : عمك شوقي ..
وجاوبت على السؤال اللي شافته في عين عبد العزيز قبل ما يسالها : هو دلوقتي عند الدكتور .. او ما اتصلت على امك وقالتي جينا على طول ..
عبد العزيز: هما اهلي عرفوا ..
دخل شوقي عليهم قبل ماترد كريمة ..
شوقي : السلام عليكم ..
عبد العزيز : ازيك يا عمي
كريمة : ها يا ابو محمد ايه الاخبار الدكتور قالك ايه ؟
شوقي : بيقول انها ماكانتش مهتمية بنفسها .. وكانت بتجهد نفسها قوووي وسوء تغذية ودى كله خلى الهموجلبين ينزل عندها لغاية 8 بالشكل دى
كريمة :وايه يعني 8 ؟
شوقي : يعني واطي عن الطبيعي .... الطبيعي من 11-13
وبص شوقي لعبد العزيز وبنظرة تأنيب : وانت ليه مش مهتم بيها ...
ماعرفش يرد عبد العزيز خصوصا انه كان طول كان بيتفرج على اللي بيحصل حواليه من غير كلام
كريمة : انت بتقول ايه يا شوقي .. انت مش شايف الراجل هلكان معاها ازاي ... بقولك ايه يا بني ليه ما تروحش البيت تستريح ..
عبد العزيز: اعترف اني فعلا كنت مقصر يا عمي .. بس ما خطرش ببالي اراقب اكلها .. لا يا طنط انا مش عايز امش انا حستنى سارة لم تفوق واطمن عليها
شوقي : عمتك عندها حق .... شوف نفسك انت هلكان على الاخر ..
عبد العزيز : صدقني يا عمي انا مش تعبان ...
الاصوات الي كانت تدور حول سارة وصحيتها من النوم ...فضلت مغمضة عنيها وتسمع اللي بيدور حوالهيا .. ماكانتش عايزة تفتح عنيها وتشوف عبد العزيز .. لانها مش مستعدة دلوقتي انها تقابله او تشوفه .. كفاية الصدمة اللي لسة عرفاها .. هدات الاصوات حواليها .. وماعرفتش ان الكل فضل ساكت .. واللي مضايقها ان عبد العزيز مش عايز يمشي .. عاسزة تتكلم مع امها مش قدام عبد العزيز ..عايزة حد يواسيها ويهون عليها بس ما يكنش عبد العزيز ولا حتى يكون قدامه ..
اتقلبت على السرير والنوم مش عايز يجلها . لوما شافت ال وضع كدة قامت واتصلت على عمر عشان ياخدها ويوديها المستشفى زي ما وعدها .. وهي نازلة شافت امها ..
فوزية : على فين يا ميرنا ..
ميرنا : حروح لسارة ..
اول ما جات ميرنا من المستشفى ما عرفتش تنام قعدت مع امها وقالت لها كل حاجة كانت مضايقاها ... ولما طلعت اوضتها عشان ترتاح ماعرفتش تنام واهي نزلت تاني ..
فوزية : ما ارتحتيش ليه روح ليها العصر ...
ميرنا : لا يا ماما انا عايزة اشوفها .. لازم اكون جمبها ..
فوزية : كلنا عايزين نشوفها .. وعلى فكرة هي حتروح الليلة مش حطول في المستشفى
ميرنا: خلاص عمر جاي في الطريق
فوزية : خلي بالك من نفسك وما تطوليش انتي تعبانة كمان
ميرنا : انشاء الله يا ماما
فوزية : وسلمي عليها .. وكان نفسي ازورها .. انتي عارفة نورة اختك وعيالها ....
ميرنا : سارة عارفة الظروف وبتقدر
فوزية : ربنا يخليها ويحفظها
بعد ما طلهت ميرنا لعند عمر في السيارة وصلها للمستشفى
كريمة : انا مش مرتاحة .. ليه ما صحيتش لغاية دلوقتي ..
شوقي: تعبانة يا ستي
كريمة : عبد العزيز هي ما صحيتش خالص ..
عبد العزيز : ماعرفش يا عمتي .. انا نمت ساعتين .. بس ما شوفتهاش صحيت ..
كريمة : نادوا للدكتور ..
وقامت تهز في سارة : سارة يا بنتي .. ردي عليا ..
اتحركت عين سارة وكأنها استجابت لنداء امها ...
كريمة : صحيت ..
شوقي : ما تزعجهاش وخليها ترتاح
كريمة اول ما شافت سارة ترجع وتقفل عنيها قالت بصوت يقطع القلب . لا ياسارة .. كلميني طمني قلب امك عليكي ..
مسكت سارةايد امها وضغطتها جامد .. ومررت لسانها على شفايفها الجافة ..
وبهمسة وهي لسة مغمضة عنيها : انا بخير يا ماما
قرب عبد العزيز من السرير لما سمع صوت سارة ..
كريمة : حمدالله على السلامة ..
فتحت عنيها بشويش .. ووقعت عنيها على الراجل اللي واقف ورا امها شعرة مش متسرح .. ودقنه عايز يتحلق .. شكله كأنه كبر 10 سنين .. على طول حولت عنيها وابتسمت ابتسامة مرتجفة لامها ..
موقف صعب .. ما ينفعش يفضل ساكت .. طيب يقول ايه .. لو كان لوحده كان احسن بس ام محمد ما سابتش ليه مجال ..
كريمة : اخبارك ايه .. حاسة بايه دلوقتي .. عايزة حاجة معينة ... مش جعانة ؟
شوقي: شوية شوية على البنت .. خليها ترتاح وما تزعجهاش ..
كريمة : عايزة اعرف هي عايزة ايه
خد كباية ماية وراح لسارة ... قرب من بقها الكوباية ..
عبد العزيز: اشربي شوية ماية حتحسي انك احسن ..
رفعت سارة نظرها ليه .. ولسة قافلة بقها .. حط طرف الكوباية على شفايفها وهو بيبصلها بنظرات ماعرفتش تفسرها ..
كريمة : اشربي يا بنتي ..
فتحت بقها وشربت الماية .. حست ببرودة تمر جوة جسمها .. وعشان هي كانت نايمة فالماية وقعت على المخدة ... وخد عبد العزيز المنديل ومسح الماية اللي وقعت منها .. طول الوقت كانت عين سارة معلقة بعين عبد العزيز وكأن في سحر او حاجة بتشدهم ببعض .. في حاجة خلتهم ما يبعدوش عنيهم عن بعض .. وفجأت بعدت عنيها عنه ولفت الجهة التانية .. وكأنها افتكرت هي ليه هنا .. حركتها كانها ضربته بالالم في وش عبد العزيز ... كانت كريمة وشوقي لاهين وما لحظوش التوتر اللي بين سارة وعبد العزيز ... دق الباب واتفتح .. دخلت ميرنا .. سلمت على كل اللي موجودين ..وراحت لسارة
ميرنا : حمدالله على السلامة .. ازيك يا طنط كريمة
كريمة : الحمد لله يا بنتي
ميرنا : عبد العزيز عمر برة عايزك
شوقي : ها يا سارة يا بنتي عايزة حاجة ؟
هزت سارة راسها بعني لا
شوقي : طيب امش انا بقى .. وانتي يا كرمية حتقعدي لامتى ..
كريمة : تامر حيرجعني . هو قالي انه حيمر عليا ...
عبد العزيز : حطلع معاك يا عمي
وخرج عبد العزيز مع عمه شوقي .. راحوات لعمر بعد ما سلم عليه شوقي . استأذن ورجع للشركة ..
سارة : هو تامر جي
كريمة : اول ما يخلص محاضراته حيجي ..
ميرنا : سارة ماما بتعتذرلك عشان ما قدرتش تيجي عشان نورة ..
سارة بصوت تعبانة وواضح عليها بش مش قووي لانها تحسن انها احسن دلوقتي بكتير : لا عادي يا ميرنا .. ما اعتقدش اني حطول هنا ..
عبد العزيز دخل على سارة : عمر جاي عشان يسلم عليكي
عمر : حمدالله على السلامة ياسارة
سارة : الله يسلمك يا عمر
عمر : ربنا يعوضك انشاء الله
سارة : شكرا يا ابو مي
عمر : ماشي يا ميرنا انا ماشي .. حتيجي معايا ..
ميرنا : لا انا حقعد هنا ..
عمر : وانت يا عبد العزيز .. روح ارتاح شوية وارجع ...
عبد العزيز : حوصلك للسيارة ..
وخرج عبد العزيز مع عمر من غير ما تعرف سارة اذا مان حيرجع ولا لاء ..
عمر : بجد روح غير هدومك على الاقل وارجع تاني ..
عبد العزيز : لازم اكلم سارة ..
عمر : وانت تقدر تكلمها وكل الناس حواليها ..
عبد العزيز: حمر على الدكتور حشوف حتطلع امتى وبعدين اقرر ..
عمر : اوكي وانا جي معاك
وهما رايحين للدكتور رن موبيل عمر وكان فيه رقم غريب بيتصل بيه ..
عمر : ادخل انت .. وانا حرد على التليفون ..
المتصل : الوووو
كان اللي بيتصل بعمر صوت انوثي ناعم قووووي
عمر : السلام عليكم
المتصلة : وعليكم السلام .. الاخ عمر
عمر وهو مستغرب مين الست اللي حتتصل بيه : ايون انا
المتصلة : انا اسفة على الازعاج .. معاك مدرسة بنتك مي
نزل عيه اسم بنته زي الصاعقة ... بص للساعة لقاها
2.30 موعد خروج الطالبات الساعة 2 الاربع .. ازاي نسيت بنتي .. اور مرة يحصل الحكاية دي ...
عمر : انا اسف انا جي حالا
المتصلة : واحنا في انتظارك ..
وقبل ما يرد عمر قفلت الخط في وشه .... واضح ان المدرسة دي محترمة ... بس صوتها ناعم قووى وفيه لمسة خجل نارد تسمعها بصوت اي وحدة ست الايام دي .. انا بفكر في ايه خليني الحق البنت احسن ...
طلع عبدالعزيز في نفس الوقت اللي كان عمر ماشي فيه ..
عبد العزيز : على فين يا عمر ؟
عمر : نسيت مي في المدرسة .... حروح اجيبها ..
عبدالعزيز: اوكي يالا روح مش حعطلك ..
عمر حسن انه كان قليل الذوق مع اخوه .. على الاقل المفروض كان يساله الدكتور قاله ايه ..مي مش حطير .رجع لاخوه تاني وساله ..
عمر : الدكتور قالك ايه ..
عبد العزيز: يقول حيمر ويشفوها دلوقتي بعيدن يقرر
عمر : الحمد لله طيب ليه ما تروح ترتاح وبعدين ترجع
عبدالعزيز :حشوف .. انت روح الحق بنتك الاول وبعدين نتفاهم
عمر : خلي بالك من مراتك مع السلامة
وخرج عمر .. اما عبدالعزيز رجع لاوضة تاني بس ما دخلش سمع سارة وميرنا وامها بيتكلموا فعرف انها بقت احسن من الاول . ... وبعدين دخل خبط الباب ودخل ..
عبد العزيز : الدكتور جي دلوقتي .
كريمة : وقالك ايه .. حتطلع النهاردة ..
عبد العزيز : حيشوفها الاول وبعدين يقرر
سارا كانت بتتجنب انها تشوف عبدالعزيز طول الوقت .. وميرنا لاحظة الحكاية دي من اول ما جت وهي مش عجبها تصرف سارة ..ز بعد فترة دخل الدكتور عشان يشوف سارة ..
الدكتور : لا الحمد لله انت ياحسن بكتير .. حنشيل المغذي من عليكي ونجبلك الغدا وعايزينك تكليه كله ..
عبد العزيز : لا خلاص يا دكتور حنخلي بالنا بعد كدة على الاكل مش زي الاول
الدكتور : ايوة لازم ... المرة دي فقدت الجنين بس .. المرة الجاية يمكن يكون اقوى من المرة دي .. لازم تخلي بالك من نفسك ..
سارا: انشالله يا دكتور.. اقدر اخرج النهاردة
الدكتور : اذا كلتي الاكل كله
سارا: انشالله
الدكتور وقرب لعبد العزيز : ممكن تيجي معايا شوية لو سمحت
وخرج عبدالعزيز مع الدكتور
الدكتور : انت عارف لو دمها قل شوية كمان كان اضظرينا لنقل دم .. خصوصا انا فقدت جزء كبير من الدم وهي بتسقط
عبدالعزيز: خلاص يادكتور حراقب اكلها بعد كدة واخلي بالي منها
الدكتور : مش بس الاكل .. مراتك تعبانة نفسيا .. والحالة ا لنفسية ليها دور كبير فيالتغذية لو عايز يكون ليك زوجة جسمها كويس وتقدر تجيبلك عيال لازم تهتم فيها اكتر من كدة ..وتخلي نفسيتهاكويسة..
عبد العزيز: مش حيحصل اللي حصل دى تاني يا دكتور انشاء الله
الحمد لله ان الجو ابتدى يتعدل .. دي زمان مي كانت ماتت من الحر ...دلوقتي حتشوفني وتعيط عشان اتأخرت عليها .. انا ايه اللي حصلي النهاردة .. ازاي انسى بنتي .. وبقالي اكتر من شهرين عمر يما نسيتها دقيقه ... قربت سيارة عمر من عند مدرسة ينته وكانت شبه فاضية .. شاف الحارس واقف على الباب برة وفي الجهة التانية كانت في ست طويلة ومحجبة وجمبها بنت صغيرة .. عرف انها بنته .... وقف السيراة ونزل لغاية عندهم ....واول ما شافته مي جريت واترمت في حضنه .. وطبطب عليها وحضنها جامد .. ما شافش وشها احمر ولا عنيها مليانة بالدموع ولا حاجة .. الابتسامة هي اللي كانت محتلة وشهها ..
عمر وهو شايل بنته : اتأخرت عليكي قووي يا حبتبتي معيش ..
لفت دراع مي الصغير حوالين رقبة عمر : ايوة قوووي يا بابا ...
عمر: اسف يا حبيبتى ...
شاف من ورا مي الست اللي كانت واقفة تبتسم ليهم .. وقعت عنيها بعين عمر .. اول ما شافته احمر وشها ولفت عنيها . كلمت الحارس وبعدين ركبت سيارتها الدايو ...مرت بسيارتها ناحية ما كان عمر واقف هو وبنته .. وشاورت مي عليها وتسلم عليها ..
عمر بعد مانزل مي ومسك ايدها : ليه واقفين برة كدة
مي خلاص المدرسة قفل تمن جوة ومش فاضل الا انا والابلة بس ..
عمر : هي دي ابلة سهى
مي بفرحة : ايوة .. قعدت تستنى معايا .. ولما ا تأخرت قوووي وانا كمنت بعيط عشان عايزاك .. اديتها رقم موبيلك واتصلت بيك ....
كانوا في السيارةوهما بيتكلموا
عمر : يعني استنيت معاكي
مي تهز راسها بقوه تاكد كلام ابوها: قال عمو محمود قالها سبيها عندي لغاية لما ابوها يجي ... هي ما رضيتش وفضلت معايا
ابلة سهى .. على طول الشهرين اللي فاتوا ما يعديش يوم الا لازم مي تتكلم عليها كل يوم ...ابلة سهى قالت .. ابلة سهى سوت .. ابلة سهى كانت .....الخ .. ابلة سهى دي سحرت بنتي وبقت قدوتها في كل حاجة .. يعني هي اللي كلمتني .. في الاول من كلام عن مدرستها افتكرتهاا واحدة تخينة وقصيرة .. يعني زي ابلة عطيات .. بس لما شوفتها النهاردة كانت عكس ما توقعته .. طويلة وجمسها حلو ومتناسق .. ومتحجبة ولبسها محتشم .. ومع انها لابسة نظارة شميسة بس انا قدرت اوصل لجمال عنيها لان النظارة ما كانتش غامقة قووووي ..
مي:بابا مالك .
لف عمر لبنته : هاه ولا حاجة يا قمر
مي : انا بكلمك من زمان .. شوف
وطلعت ورقه كانت ماسكتها
مي: النهاردة علقوا رسمتي على السبورة عشان البنات يرسموا زي ..
شاف عمر رسمه بنته ...الي كانت عباره عن بنت صغيره في حديقه
عمر: انتى اللي رسميتها
مي بفخر: ايوه .. عايزة ابقى رسامة زي عمتي ميرنا ..
مدت مي اديها وفيها الورقة : خدها يا بابا هدية مني ليك
خدها عمر وهو يبتسم لبنته : احلى هدية ...
الأربعاء مايو 29, 2013 8:55 pm من طرف frfr
» Command & Conquer: Red Alert 3-RELOADED
الخميس أكتوبر 11, 2012 6:11 pm من طرف Don-Dali
» مساء الخير ..ابي منكم ترحييب
الثلاثاء أكتوبر 09, 2012 11:56 am من طرف Stat_jack
» مصمم جديد ينضم الى منتداك فهل من مرحب ؟؟
الإثنين سبتمبر 03, 2012 11:42 pm من طرف Shrook
» حصريا البرنامج السياسي الساخر " الـبرنامج " تقديم باسم يوسف علي اكثر من سيرفر
الإثنين سبتمبر 03, 2012 12:26 am من طرف Stat_jack
» تحميل لعبة Soldier of Fortune 2 برابطين فقط
السبت أغسطس 25, 2012 1:59 pm من طرف Stat_jack
» لعبة Rome Total War Barbarian Invasion Rome Total War Alexander تورنت +مباشر
الأربعاء أغسطس 22, 2012 5:01 am من طرف ndo_osh
» صباح الخير يا منتديات الغضب
الإثنين أغسطس 06, 2012 1:12 pm من طرف Stat_jack
» Our Bot Is Launched on Euorpe RPG Rooms
الأربعاء مايو 30, 2012 8:15 am من طرف Stat_jack
» Ragel We 6 Setat Seson 4, راجل وست ستات الجزء الرابع
السبت مايو 26, 2012 1:15 pm من طرف ameer_elbrbry
» How to Take a Cold Shower in the Middle of the Night
الجمعة مايو 18, 2012 5:36 am من طرف Stat_jack
» احتاج كراك command & conquer generals zero hour ارجوكم سريع
الجمعة أبريل 20, 2012 9:21 pm من طرف OsamaArmy
» حصرياً علي الغضب Command & Conquer: Red Alert 3 - Pc - Beta
الجمعة أبريل 20, 2012 3:30 pm من طرف bastem2000
» حصريا جدا جدا مسلسل 24 الموسم ال7 24 Season seven(7)
الثلاثاء أبريل 10, 2012 10:05 am من طرف ayoub
» Call of Duty Modern Warfare 3
الأحد مارس 18, 2012 11:53 pm من طرف OsamA
» Assassins Creed Revelations
الأحد مارس 18, 2012 7:33 pm من طرف OsamA
» حصريا Assassin's Creed Revelations BLACKBOX
الأحد مارس 11, 2012 1:02 am من طرف Stat_jack
» Madagascar Tekken
الخميس مارس 08, 2012 3:37 am من طرف Stat_jack
» حسابات وكوكيز مواقع التحميل Hotfile \ Fileserve \ Filesonic \ WU \ Megaupload \ متجدد
الجمعة مارس 02, 2012 4:47 pm من طرف Stat_jack
» جيف دعوات لتراكر عرب تورنت AraB-TorrenTs مقدمة من منتديات الغضب
الإثنين فبراير 27, 2012 2:34 am من طرف Stat_jack